LilySlim Weight loss tickers

LilySlim Weight loss tickers

Sunday, 11 November 2012

Dan cabarannya bermula ... DAY 1

AsSalam 

Dan bermulanya cabaran mengurangkan berat berlebihan untuk kehidupan yang lebih sihat. 
Sihat - bebas penyakit - lebih bertenaga - body yang lebih menarik (for own self-confidence & of course utk beloved hubby)

Plan ni mengikut rujukan dari blog Dzul di sini. Nak tau lebih lanjut pergi la kat blog tu ye. Basically this diet is about low carb - high protein & lots of veggie. Tujuan nak mengurangkan karbohidrat spt nasi, roti, mee hoon, kuetiaw dan lain-lain yang secategory dgnnya supaya badan kita membakar lemak yg dah si simpan (berbulan-bulan @ maybe bertahun-tahun) yang berkumpul kat lengan, pinggang, perut dan pinggul. Memang di akui agak susah juga nak mulakan tapi macam Roz kata di awal blog ni - Prelude mesti ada Will Power yg KUAT! Fullstop. Baru la menjadi ...

Jangan anggap plan ni macam diet tapi nak badan yang sihat (especially umur mcm Akak ni ha yang meningkat memang akan adalah masalah berat badan kalau tak di jaga) 

Kalau bukan diri kita sendiri siapa lagi yang boleh tolong .... Betul tak?

Plan :
Mulakan setiap pagi dengan minum at least 2 gelas air kosong (ada gak dengar petua yg seelok-eloknya minum tu jgn gosok gigi dulu ... masa bangun tido dlm mulut kita ni byk enzyme amylase yg membuat dlm penghadaman makanan) Jangan lupa mula kan dengan Basmallah dan lebih elok selawat ke atas Nabi s.a.w sebyk 3 kali 

Makan 5 kali sehari - Breakfast, Minum pagi, Lunch, Minum petang, Dinner
(tujuan nak mengujakan pembakaran lemak-lemak iteww & juga so that badan tak rasa lapar)
Ingat! dlm plan ni jangan sekali-sekali kurangkan makan ye & jgn bg perut tu berasa lapar

Contoh breakfast - Hari pertama

Telur dadar (2 biji) + Sosej + Bwg putih & besar + Parsley + Cili flakes
bersama salad
* Cili mengandungi capsaicin yg membantu dlm pembakaran lemak. The hotter the better!

Minum pagi & petang : Teh hijau & lemon 1 jag. 
Since ni hari pertama, so masa minum pagi Roz ambik 2 slice cheese (dlm plan ni dibenarkan ambil karbo tak leh lebih dr 20g. 1 slice cheese tu 1g je carbo. Cheese jenis ni :

Brand  : Lembu Ketawa :D 
Menu tengahari : sebelum makan ~ 2 gelas air 

Ayam (bahagian dada) yang di pan-fry dgn cili flakes + daun ketumbar
bersama salad & tomato
 Masa ni perut rasa full sangat. Mungkin sbb air juga membantu badan kita rasa 'full'. Minum air lepas 1/2 jam makan ye ... so that body dpt digest protein yg di ambil td

Dinner :
Ayam yg dimasak dgn cili kering bersama brocolli 

nanti Akak bagi resepi ok!

Perasaan hari pertama - agak susah jugak sbb walaupun Roz boleh hadkan pengambilan nasi tp selalu Roz ambik roti tp ni roti pun tak boleh (buat sementara waktu je ni ......)




No comments:

Post a Comment